Jak se fotí z letadla

Tyto stránky se zabývají leteckými snímky a abychom jich měli co nejvíc, je zapotřebí, aby ti kdož létají a nefotí, tak začali fotit a ti kdož fotí, ale nelétají, tak začali létat. Přináším proto stručný návod zejména pro neletce, jak na to.

Úvod

Let letadlem je sám o sobě nevšedním zážitkem a není se čemu divit, že takový zážitek se budeme snažit zaznamenat ať už formou fotografií nebo pořízením videozáznamu. Pokusím se zde popsat vlastní zkušenosti, které snad usnadní první pokusy úplným začátečníkům a možná zde najdou nějaké rady i zkušenější fotografové. Při svém pátrání na internetu po leteckých fotografiích jsem se setkal s různými názory. Jedni tvrdí, že je to snadné a druzí, že je to velmi náročný obor, něco ze vzduchu vyfotit. Všichni mají svou pravdu. Ano, je to snadné, stačí k tomu letadlo, nějaký fotoaparát, za letu se párkrát zmáčkne spoušť a máte obrázky, které leckoho ohromí. Kvalitní letecký snímek je ale opravdu náročná disciplína. Pro mě osobně je kvalitní taková fotografie, která se dá vytisknout ve velikosti alespoň jednoho metru a pověsit na zeď. Kdo to ještě nezkusil a myslí si že má dobré fotky, vřele mu tento postup doporučuji. Objeví obrovský prostor pro zdokonalování.
Tento článek bude pojednávat o focení z malého sportovního letadla. Pokud nemáte vlastní letadlo, nebo známého, který by vás svezl, můžete si letadlo pronajmout. Není to nic složitého a vše zařídíte pomocí internetu a telefonu. Do vyhledávače zadáte něco jako "letecké práce" , "pronájem letadel" či podobně a najdete nejbližší letiště a tam piloty, kteří vás za nemalý peníz ochotně dopraví téměř kamkoliv. Než si ale svůj let objednáte, ještě chvilku vydržte a dočtěte tento článek do konce.

Plánování

Plánování je velmi důležité. Je přínosné strávit hodně času nad mapu a trasu letu naplánovat do míst, kde je něco zajímavého k vidění. Já používám Mapy.cz, mapu na stránkách Hrady.cz a Google Earth při plánování fotek větších celků. Naplánuji si trasu a potom ještě hledám na internetu fotky na této trase. Často najdu další zajímavosti, na které stojí za to se ze vzduchu podívat.

Výběr letadla

Letadlo i s pilotem lze pronajmout za ceny dvou až pěti tisíc korun za hodinu. Pro focení je vhodnější hornoplošník. Fotit budete z kabiny směrem dolů a křídlo bude nad vámi. I tak bude trochu vadit křídlo a jeho vzpěra, můžete ale obojí zakomponovat do některých snímků a dodat jim trochu letecké atmosféry. Důležité je okénko, aby bylo čím fotit. Bývá to takový malý uzavíratelný otvor v plexiskle kabiny, velký tak akorát na prostrčení objektivu. Letadlo bez okénka neberte. Fotit přes sklo za mnoho nestojí, jestli ale nebude jiná možnost, nechte sklo alespoň pořádně vyčistit. Existují i letadla bez dveří. Na focení jsou dobrá, jen do nich dost fouká.
Možná ještě důležitější než stroj bude jeho pilot. Vyžádejte si pilota se zkušennostmi s leteckým fotografováním. Takovému pilotovi už potom stačí říct, že chcete vyfotit Karlštejn a on už bude sám vědět co dělat. Nejen že onen hrad najde, ale bude kroužit ve správné výšce a ve správném náklonu, aby vám to focení co nejvíce usnadnil. Všechno půjde hladce a hlavně rychle. Ale až se vás zeptá, jestli si chcete udělat snímek kolmo k zemi, tak jestli nemáte dobrý žaludek, tak o to raději nežádejte. V letadle bývá opravdu velký rámus a pro komunikaci s pilotem je nutný interkom. Na uších budete mít sluchátka a před pusou mikrofon.

Počasí

Létat se dá téměř každý den, ale ne vždy je to dobrý nápad. Pro opravdu dobré letecké snímky bývá vhodné počasí opravdu zřídka. Ono totiž nestačí, že je "hezky". Ono je potřeba, aby bylo dobře a daleko vidět a to nejenom dole, ale i shora dolů. Po většinu času je v atmosféře příliš mnoho nečistoty. Je to zejména prach a vodní pára. A v době, kdy se dole na zemi zdá, že je docela pěkně, tak z výšky pěti set metrů vidíte jen namodralou mlhu.  Jak ale poznat ten správná čas na focení? Dost těžko. Malou nápovědou může být zpravodajství o dohlednosti. Čím je dál vidět na zemi, tím to bude obdobné z výšky. Na této stránce je aktuální dohlednost, ale popravdě, já to moc nesleduji. Větší nápovědou je pohled na nebe. Modrá je dobrá a čím tmavší modrá, tím lépe. Mimochodem, víte proč je nebe modré? Nevíte? Tak si rychle doplňte znalosti, než se vás nějaké dítě zeptá. Jak ale vhodné počasí předpovědět, a jde to vůbec? Trochu ano. Velké pravděpodobnost je po přechodu studené fronty. Studená fronta většinou postupuje od severozápadu, přejde od moře poměrně rychle nad pevninu a přinese čistý mořský vzduch, ve kterém je dobře vidět. Následující den po přechodu studené fronty je dobrý tip.

Denní doba

Ráno je lepší si přispat, v poledne je velké horko, k večeru by to možná šlo. Toto je moje jednoduché pravidlo, kdy dělat fotky. Kolem poledne je slunce vysoko, stíny jsou ostré a krátké a svět z výšky nevypadá nejlépe. V atmosféře za pěkných dnů, zejména na jaře a v létě, řádí termika, což jsou stoupavé proudy vzduchu, které dokáží zatřást letadlem tak, že z nejednoho pasažéra vytřesou oběd. Ráno a k večeru bývá vzduch klidný, slunce je nízko a dlouhé stíny dávají krajině větší plasticitu. A proč je večer lepší než ráno? Ráno zbývá po noci ve vzduchu více páry, což souvisí s nočním ochlazením. Ráno je tedy hůře vidět než večer. Pro romantické snímky zamlžených údolí to bude dobrá volba a v budoucnu určitě ranní lety nevynechávejte, pro první let ale volte podvečer.

Výbava

Kromě fotoaparátu si vezměte jeden či více igelitových sáčků. Myslím to úplně vážně, i mě už bylo párkrát docela zle. Stačí se zabrat do focení, s okem na foťáku několik minut lovit teleobjektivem nějaký objekt z kroužícího letadla a na malér je zaděláno. Máte-li gps navigaci, vřele doporučuji si ji vzít. Ušetříte pilota stálých otázek, co že je to dole za město. Foťák si většina fotografů vezme, ale pozor, nezapomeňte na nabité akumulátory a prázdnou paměťovou kartu. Zjistit v letícím letadle, že paměťová karta je zastrčená v počítači nebo akumulátor v nabíječce je celkem trapas. Ještě na letišti je proto dobré všechno vyzkoušet a zkontrolovat nastavení přístroje. Já s tím mívám trochu problémy, protože moc nekoukám na displaye a zrovna nedávno mi celkem zkazilo náladu, když jsem nechal z předchozího večerního focení nastavené vysoké ISO a nevšiml si toho. Máte li přístroj nebo objektiv s optickou stabilizací, vezměte právě takový. Letadlo se děsně třese a stabilizátor se bude určitě hodit.

Jak a co fotit

Foťte všechno a co nejvíce záběrů, ať je z čeho vybírat. Díky vibracím budete mít hodně snímků rozmazaných a nepoužitelných. Zapomeňte na velkou clonu, potřebujete co nejkratší čas závěrky. Jestli nevíce o čem to je řeč, nastavte si režim sport. Osobně používám kompenzaci expozice o -1/3 EV. Fotím tedy snímky o něco tmavší, abych předešel přepáleným místům na světlých fasádách budov. Skoro vždy je lepší fotit se sluncem v zádech a myslet na to už při plánování letu. Při pohledu proti slunci je často opar v atmosféře tak výrazný, že fotky proti slunci jsou nepoužitelné.

S chutí do toho

Tento článek je hodně stručný. Každý jeho odstavec by se dal rozvést na několik stránek a na některé odstavce jsem určitě zapomněl. Ale nevadí, vyražte do vzduchu, foťte a když budete chtít, tak se zeptejte na další informace. A nezapomeňte na to nejdůležitější. Pošlete nám své fotografie, nebo je někde vystavte a pošlete nám odkaz.


7 komentářů:

  1. Dobrý den, parádní článek, zvláště pokud se chystáte něco ze vzduchu vyfotit. Mám nabídku proletět se Cessnou 172 Skyhawk. Chtěl bych toho využít a nafotit pár fotek, například blízký zámek, stadion ap. Z jaké výšky fotit tyto objekty, pokud mám Canon zrcadlovku DSR a např. 50mm pevný stabilizovný světelný objektiv. Fotit přes okno nebo lze okno otevřít? ISO 100 nebo 200, krátký čas? Použít jiný objektiv? Děkuji za případnou odpověď.
    J.Poskočil

    OdpovědětVymazat
  2. Nabídku na let určitě využijte. V té cesně asi okno neotevřete. Dá se to vyřešit tím, že se letí bez dveří, ale to už je trochu adrenalin a není to běžný způsob létání. Leťte co nejníže si pilot troufne, on zná předpisy a ví co si může nebo nemůže dovolit. Iso na krajinu klidně 200, na domečky raději 100. Pochopitelně záleží na foťáku, s moderním přístrojem nemusí být vyšší ISO problém. Čas spíše kratší ale záleží na letadle, zkušennostech a počasí (jak moc to hází). U ohniska 50 bych se při prvních pokusech snažil udržet čas někde mezi 1/250 až 1/500s. Nejprve na úkor clony, později bych obětoval ISO.

    OdpovědětVymazat
  3. Díky moc za odpověď. Jen ještě - použít nějaký filtr? Přeci jen je tam to plexi a s polarizačním by se to asi nemuselo snášet..?
    Děkuji

    OdpovědětVymazat
  4. Focení je hodně akční a na práci s filtry není příliš čas. Polarizační filtr by se opravdu s plexisklem nejspíš nesnesl. Používám pouze UV filtr, který mám na objektivu stále.

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji za cenné rady.
    J.Poskočil

    OdpovědětVymazat
  6. Díky za článek. Také nesmíte zapomenout na odlesky od vnitřního skla. Pár tipů jak se jich zbavit jsem sepsal na blogu http://tipyjakfotit.cz/fotit-z-letadla/

    OdpovědětVymazat
  7. Kdyby se nekdo chtel proletnout hornoplosnikem i bez dveri a neco si vyfotit at mi napise rsbzavinacgmx.de

    OdpovědětVymazat